زعفران و بیماری ام اس

۶۸۹

 

کارشناس گیاهان دارویی در خراسان جنوبی گفت: کروسین موجود در کلاله زعفران تا 80 درصد انتشار اکسیژن در پلاسما را زیاد می کند.

زعفران گیاهی چند ساله از خانواده زنبق است.

وی ادامه داد: در قسمت خوراکی یا همان کلاله زعفران، اسانس روغنی فرار، پیکروکروسین، کروسین و کروستین وجود دارد.

این کارشناس گیاهان دارویی افزود: زعفران آرام بخش بوده و برای بیماری‌های آسم، سیاه سرفه و التهاب مخاطی استفاده می‌شود مصرف آن مقداری فرح آور بوده و برای تقویت حواس و مغز مفید است.

پویان با بیان اینکه استشمام زعفران خواب آور است، اظهار کرد: اگر مقداری از آن روی پیشانی مالیده شود سردرد را تسکین می‌دهد و بی خوابی را برطرف می­‌کند.

وی به نحوه مصرف این گیاه دارویی اشاره کرد و یادآور شد: دم کرده زعفران از 2 گرم در یک لیتر آب جوش به مدت نیم ساعت حاصل می شود که این دم کرده در طول روز مصرف می‌شود.

یادآور می‌شود زعفران از محصولات زراعی عمده خراسان جنوبی به شمار می‌آید و مهمترین مرکز تولید آن شهرستان قاینات است.

این ادویه به طور سنتی برای درد شکم ، مشکلات گوارشی و حتی افسردگی توصیه می شود و تحقیقات اخیر کلینیکی از این مساله حکایت دارد که زعفران می تواند در درمان افسردگی های خفیف موثر باشد.

گروهی از محققان ایرانی با توجه به احتمال تغییر در میزان فعالیت سرتونین در بروز افسردگی پیش از قاعدگی تصمیم گرفتند اثر مصرف زعفران به عنوان یک مکمل غذایی را در کمک به درمان و از بین بردن علایم این بیماری بررسی کنند.

دکتر آقا حسینی و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران در این بررسی پنجاه زن را که همگی از علایم سندروم پی ام اسPMS شکایت داشتند انتخاب و سپس آنها را به دو گروه تقسیم کردند به گروه اول مکمل غذایی زعفران و به گروه دوم ماده ای بی اثر داده شد و به آنها توصیه شد این مکملهای غذایی را روزی دوبار مصرف کنند.

همه افراد انتخاب شده که بین بیست تا چهل وپنج ساله بودند علایم پی ام اس یا افسردگی پیش از قاعدگی داشتند و از درد شکم ، نفخ ، زود رنج بودن و خستگی زود رس دستکم طی شش ماه پیش از آن شکایت داشتند.

در پایان این دوره درمانی سه چهارم از زنانی که مکمل غذایی زعفران دریافت کرده بودند از کاهش دستکم پنجاه درصدی علایم بیماری پی ام اس خبر دادند.

این میزان در گروهی که ماده ای بی اثر دریافت کرده بودند ، تنها هشت درصد بود.

محققان ایرانی همچنین دریافتند شصت درصد از گروهی که مکمل غذایی زعفران مصرف کرده بودند از بهبود افسردگی خبر دادند این میزان در گروه دیگر یک نفر بود.

محققان اعلام کردند این بررسی نقش زعفران در بهبود افسردگی و نیز بیماری پی ام اس را اثبات می کند.

با این حال اعلام شده است این بررسی در زمینه نقش زعفران در درمان پی ام اس مقدماتی است و برای تایید این یافته ها باید تحقیقات گسترده تر و طولانی تری صورت گیرد.

ms21

به گزارش سایت اینترنتی ایمپوروو ام‌.اس واکینگ، آنها می‌گویند: ما در زعفران ماده‌ای موسوم به «کروسین» را شناسایی کرده‌ایم که از سلول‌های مغزی در محیط کشت آزمایشگاهی و سایر مدل‌های مبتلا به ام اس، محافظت می‌کند. این ماده در واقع از آسیب دیدن سلول‌هایی که غلاف میلین را در مغز تولید می‌کنند، جلوگیری می‌نماید. میلین لایه‌ای است که مانند عایقی محافظ در اطراف نورون‌ها (سلول‌های مغزی) عمل می‌کند.

بیماری ام اس شامل بروز التهاب در سلول‌های مغزی است که در چنین حالتی سلول‌های مغز این عایق محافظتی خود را از دست می‌دهند. متخصصان تاکید کردند که هرچند هنوز در مراحل آزمایشات بالینی نیستند اما یافته‌ جدید بسیار جالب و در زمینه درمان ام اس در آینده بسیار امیدبخش است. شرح این آزمایشات در مجله ایمونولوژی چاپ آمریکا منتشر شده است.

 

ms20

زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است . مهمترین خاصیت زعفران که از قدیم الایام از آن استفاده می شده است درمان افسردگی می باش

ترکیبات شیمیایی: زعفران دارای مواد چرب ، املاح معدنی ، موسیلاژ و اسانس های فراوان می‌باشد .رنگ زعفران مربوط به ماده‌ای بنام کروسین است که در آن وجود دارد .

زعفران گیاهی است با ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر که دارای برگهای دراز و سبز مانند تره است . ساقه زیر زمینی آن از دو پیاز تشکیل می شود

زعفران دارای بویی قوی و طعم تلخ می باشد

1)خوردن زعفران باعث هضم غذا می شود
2)اثر مسکن درد دارد.
3) ادرار آور است .
4)باعث تحریک اعصاب می شود
5)زعفران خون ساز است و گردش خون را آسان می سازد.
6)مصرف زعفران خونریزیهای بعد از زایمان را از بین می برد .
7)قوای جنسی را تقویت می کند.
8)کبد را تصفیه و قوی می سازد.
9)سرفه را رفع و اثر مفید روی درمان برونشیت دارد
10)کلیه و مثانه را پاک می کند
11)آرام بخش و خواب آور است
12)زعفران ضد تشنج است
13)گاز معده را برطرف می کند
14)و اگر بالاخره می خواهید همیشه شاد و خندان باشید زعفران بخورید

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی آلبرتا در آمریکا موفق به کشف ماده‌ای در زعفران شده‌‎اند که در درمان بیماریها، بویژه درمان بیماری ام اس و تصلب شرایین ( سفت شدن دیواره ی رگ ها در اثر رسوب چربی ها و کلسترول خون )موثر است.

ماده درمانگر زعفران که  کروسیننام دارد در حفاظت از سلولهای مغزی نقش دارد زیرا مانع آسیب به سلولهای مغزی می‌شود که لیپید محافظ اطراف سلول های مغزی را تولید می کنند.

لیپید تولیدی در اطراف سلولهای مغز، همانند عایق و روکش در اطراف اعصاب مغز عمل می کند. در بیماری ام اس، به دلیل تورم سلولهای پشتیبان یا همان نوروگلیا ها ی مغزی این عایق محافظتی به صورت ناهمگون  از بین می رود.

بر‌ اساس یافته‌های پژوهشگران ، مصرف زعفران که حاوی کروسین است، می‌تواند تورم و فشار سلولی را که منجر به از بین رفتن عایق میلین و تصلب شرائین در مغز می‌شود را تا حد زیادی کاهش دهد.

اصلی ترین  عامل  ایجاد  قدرت  رنگی  در زعفران  ترکیبی است  بنام کروسین  به فرمول شیمیاییO24 H64  C44 . کروسین  یکی  از چند کارو تنوئید  محدود  موجود در طبیعت  است که  به آسانی در آب  حل می شود. این حلالیت  یکی از دلایل کاربرد  وسیع آن  به عنوان  رنگ دهنده در مواد غذایی و دارویی نسبت به سایر  کارو تنوئیدها می باشد.  این ماده برای اولین بار توسط  Solomon  و  Carrar  به شکل کریستال بدست آمد. این دانشمندان بر روی فرمول کروسین تحقیقاتی انجام داده و آنرا به شکل زیر مشخص کردند.

http://www.biologymodern.blogfa.com

http://isna.ir

mscenter.ir

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین